fredag 6. august 2010

Extremely Loud and Incredibly Close (12.jan.10)





Extremely Loud and Incredibly Close - Jonathan Safran Foer

Jeg fikk akkurat lest ferdig denne boka, og jeg er ikke helt sikker på hva jeg skal si jeg syntes om den?

Coveret kan jeg ta først, for den syns jeg var veldig stilig, and I judge a book by it's cover, for å si det rett ut. Utgitt av Penguin Books, den har et grafisk uttrykk med hvit bakgrunn og kun rød og svart tekst og bilde. Tittelen og forfatteren ser ut til å ha vært skrevet for hånd, men med utseendet til en skrift - noe som gir den et litt mer organisk uttrykk. Litt liv, rett og slett. Det blir også brukt mye frihet i forhold til oppbygning av sider og jeg ser han legger bilder litt her og der, noe som er ganske unikt i forhold til andre bøker jeg har lest.

Selve boka var slettes ikke dårlig. Jeg kan mest av alt skylde på meg selv at jeg ikke fikk så mye som jeg trodde jeg ville få ut av boken.. Jeg hadde lest så mye positivt fra før at jeg hadde fått litt vel høye forhåpninger, og jeg brukte heller ikke nok tid på å sette meg ned og lese mer for hver gang, istedenfor spurt-lesning som foregikk med 4 sider gangen. Sammenhengen gikk tapt, og jeg glemte hvor jeg var for hver gang, which sucks.

Til tross for det vil jeg anbefale boka, noe som viser at selv om jeg ikke var 100% "med", så fikk jeg litt ut av det.


Informasjon om boka skamløst stjelt fra Wikipedia:

"Extremely Loud and Incredibly Close is a 2005 novel by New York writer Jonathan Safran Foer. The book is an example of visual writing, emerging from a school of contemporary postmodernism which challenges the technical limitations of the novel to create a more immersive work. Foer, like his friend and sometime collaborator Dave Eggers, is often called a product of the information age. He brings a multimedia sensibility to this book. He uses type settings, spaces and even blank pages to give the book a visual dimension beyond the prose narrative. The book's narrator is an nine-year-old boy named Oskar Schell. Two years before the story begins, Oskar loses his father on 9/11. In the story, Oskar discovers a key in a vase that belonged to his father."

Ingen kommentarer: