lørdag 31. juli 2010

Audrey Kawasaki

Opprinnelig lagt ut 13. desember 09



En av de kunstnerne som inspirerer meg for tiden er den relativt unge Audrey Kawasaki, en unik kunstner født i LA, California år 1982, men med japanske foreldre. Hun maler med olje og grafitt på tre i ofte monokrome farger. Stilen har blitt tolket som en blanding av Art Nouveau og Manga, som er to stiler som ser ut til å kle hverandre godt om man skal dømme etter de ferdige verkene. Kvinnene som er et gjennomgående tema i bildene har kunstneren forklart at er én kvinne som forfølger henne, som hun ikke klarer å slutte å tegne, en muse? Kvinnene er tankefulle og bildene har mange ganger blitt tolket som erotisk ladede, noe kunstneren har bekreftet.

Det jeg ser er en veldig estetisk kunst, veldig vakkert og dekorativt, men med en mørk undertone i de fleste av dem. Bruken av linjer gjør at det ofte ser mer ut som tegninger enn malerier, noe som er størstedelen av sjarmen.

Jeg gleder meg til å se hvordan stilen til Audrey Kawasaki utvikler seg videre, men først skal jeg vise noen tidligere verk og noen nye hun har tatt bilder av til bloggen sin, som er mine favoritter sålangt.







Ingen kommentarer: